Bit (formai)

De Wikipedia
Lombard Quest articol chì l'è scrivud in lombard, con la Noeuva Ortografia Lombarda
bussola Disambiguazión – Se te see dree a cercà olter segnifegad, varda Bit.
Bit DOP
Origen
Pòst d'origenItalia Italia
RegionLombardia
Area de produzionVall orobeghe di province de Sondri, Berghem e Lech
Dettaj
Categoriaformai
ReconossimentD.O.P.
SettorFormai
Consorzi de protezzionConsorzio Tutela Formaggi Valtellina Casera e Bitto
 

El Bit a l'è un formai de mont e de stalla a denominazzion de origen protesgiuda (DOP).[1]

A l'è un formai grass a pasta cosuda e semidura, producid con la lavorazzion del lacc vacin crud intregh do voeulte al dì, la matina e la sira, subet despoeu de la molgidura. Al lacc vacin el poeul anca vesser sgiontad del lacc de cavra crud (minga pussee del 10%).

Storia[Modifega | modifica 'l sorgent]

La nassion del Bit la se referiss ai Celt che, despoeu de vesser stad casciad de la pianura, troeuven sit in Valtellina. Per conservà i proprietà nudritive del lacc in del temp, principien a producì formai a longa conservazzion. L'usagg de levà i animai de lacc e de producì formai a l'è rivad in fina a incoeu.

In tra el 1995 e el 1996 el Formai Grass Valtellina l'ha prima otegnud el nom de Bit e poeu la denominazzion de origen protesgiuda[2]. Per podé producì pussee formai e donca la vendida a un prezzi pussee bass, el consorzi Bit DOP el modifega in quell period chì el propi dissiplinar tradizzional.

I produtor de la Valgerola, impunemanch, seguten a producì el Bit segond la manera tradizzionala, se spartissen inscì del Bitto DOP e dann vita al Bit storegh[3] che el vegn presidi Slow Food[4]. Del prim setember 2016, i produtor hann decidud la registrazzion de un noeuv marchi, in manera de podé comercializà el formai de la tradizzion celtega cont el nom de "Storegh ribell"[5][6][7].

Zona de Produzzion[Modifega | modifica 'l sorgent]

El Bit DOP el se otegn domà cont el lacc producid in di alp e in di stalle de una quai zona di Alp Orobi. El sit de produzzion principal a inn i vall orobeghe de la provincia de Sondri e un quai comun de la bergamasca vall Brembana (Averara, Carona, Cus, Fopol, Mezzold, Piazzatorr, Santa Brigida, Vallev) e di leches Valsasna e Valvarron (Introeubi e Premana).

El Storegh ribell, inscambi, el se produs domà in di alp di Vall del Bit (comun de Coeus per i abitat de Sach e Mellarol, e i comun de Resura, Pedesina, Geroeula, Albarii e Bema) in d'un period de produzzion in de la pastura estiva; el rest de l'ann i vache e i caver el passen in di stalle e in di camp del fondovall. La presenza di caver a l'è necessaria per el so lacc, vorsud del dissiplinar del Storegh.

Alimentazzion di bes'ce[Modifega | modifica 'l sorgent]

El lacc el vegn de vache de razze tradizzionai e de caver di mont in di zone che hem did. I vache e i caver dovrade per producì el Bit DOP se nudren de fen e de mangià speciai e tratad in manera de slargà la produzzion del lacc. L'è consentida un'integrazzion de l'alimentazzion del pascol, fissada in di limit massim de 3 chilogram de sostanza seca al dì, con quei aliment chì: mais, orz, formenton, soja, melass (minga pussee del 3%). L'è permetud dovrà de la sal pastorizzia. L'è permetuda de sorapu un'alimentazzion domà de socors a bas de fen de prat stabel.

Per quell che el revarda el Storegh ribell, el lacc el deriva di vache de razze tradizzionai e de caver, in particolar manera de Cavra Orobega o de Valgerola, spece a ris'c d'estinzion.

Carateristeghe principai[Modifega | modifica 'l sorgent]

  • forma de cilinder con diameter 30-50 ghell
  • scalz concav de 8-12 ghell de altezza
  • pes 8-12 chil
  • pasta dal bianch al sgiald segond la stagionadura cont ociadura rada a oeugg de pernis
  • crosta compata, de color sgiald pussee fort con la stagionadura de spessor in tra 2 e 4 millimeter
  • savor dolz, delicad, note aromateghe de erbe di mont
  • grass in su la sostanza seca (minga manch del 45%)
  • umidità media a 70 dì (38%)

Identifegazzion[Modifega | modifica 'l sorgent]

El prodot el vegn identifegad de un marchi che el vegn metud a foeugh in sul scalz a la fin del period de maturazzion e prima de meter al consum el formai. L'è componid de la scrita "Bit" indova che la B la se lensg in part, finida con la soeumeanza de una forma de formai stilizada a che la ghe cala una feta. La part che la cala de la forma la va a componì una ‘V' iniziala de Valtellina. Quell marchi chì el vegn metud a foeugh in su quater pont del scalz de la forma, con verifega del prodot ai carateristeghe previste del dissiplinar de produzzion a cura del Consorzi per la Tutela di Formai Valtellina Casera e Bit. I forme a inn poeu metude in del circuit comercial, cont el disch de carta normad del Dissiplinar de Produzzion. El prodot a l'è comercializad in forme intreghe o a porzion.

Denominazzion d'Orisgen Protesgiuda[Modifega | modifica 'l sorgent]

El Bit a l'è recognossud denominazzion d'origen cont el Decret Ministerial del 19 de april del 1995 e DOP cont el regolament (CE) n. 1263/1996. Per la tutela del Bit DOP el gh'è un Consorzi che el representa anca el Valtellina Casera DOP. El Consorzi de tutela di formai Valtellina Casera e Bit (C.T.C.B.) a l'è stad fondad in del 1995 per la promozzion e tutela de quei formai chì, cont una vigilanza in su la produzzion e el comerci di formai.

Organism de riferiment[Modifega | modifica 'l sorgent]

Consorzi per la tutela di formai Valtellina Casera e Bit.

Bibliografia[Modifega | modifica 'l sorgent]

Note[Modifega | modifica 'l sorgent]

  1. segond el regolament (CE) n. 1263/1996
  2. Decr. MI.RI.AGR.AL.FO. 19.4.95
  3. M. Corti, Ribelli del bitto. Quando una tradizione casearia diventa eversiva., Bra, Sow Food, 2013.
  4. Michele Corti. Valtellina che gusto industriale. URL consultad in data 10 gennaio 2018.
  5. Marisa Fumagalli. (IT) La guerra del Bitto: lo storico formaggio cambierà nome. 5 luglio 2016. URL consultad in data 10 gennaio 2018.
  6. ALESSIA BERGAMINI. (IT) Guerra del marchio, "Il Bitto storico non esiste più". 21 luglio 2016. URL consultad in data 10 gennaio 2018.
  7. (IT) Il momento è arrivato: diciamo addio al Bitto Storico. 20 luglio 2016. URL consultad in data 10 gennaio 2018.

Vos conrelade[Modifega | modifica 'l sorgent]

Alter proget[Modifega | modifica 'l sorgent]