Filip Lussana

De Wikipedia
Lombard Quell articol qì l'è scrivud in Lombard, cond l'ortografia Scriver Lombard.
Ritrait del Filip Lussana

Ol Filip Lussana (Cenad San Lion, 17 december 1820 - Cenad, 25 december 1897) l'è stait un fisiolog bergamasc.

Ind la so recerca medega al s'è ocupad dei lej de l'alimentazion, del mecanism dei funzion oscure del sistema nervos, dei localizazion cerebrai, de nervazion gustativa, dei raports intra tast e dolor, de la jenesi dei balordon, de la pellagra.

L'è stait autor de plu de doxent publicazion scientifege, el g'ha havud do medaie d'or da la Societaa Reala dei Scienze Medege e Naturai de Bruxelles e de l'Academia Reala de Medexina del Belji, per i so studi Fibrina ind el sang e Monografia dei center encefaleg.

L'è stait anc'pò un leterad, pitor e poeta.

La veta[Modifega | modifica 'l sorgent]

Filip Lussana l'è nassid a Cenad San Lion, a Valpredina, ol 17 de setember del 1820, ind la provinça bergamasca del Regn Lombard-Venet. Dopo i scœle elementar, l'ha frequentad ol collej "Anjol Mai" de Cluson in Vall Seriana, indove l'ha imparad ol latin e la cultura classega.

Intra 'l 1839 e 'l 1844 l'ha frequentad la facoltaa de Medexina de l'universitaa de Pavia, fina a la laurea col massem di vots.

Terminads i studi, l'ha començad ol lavorar de medig in divers pais de la bergamasca, prima a San Pellegrin, pò a Mologn de Casaza e a la fin, per dodex agn, a Gandin.

Ind el 1860, cond el passaj de la Lombardia ai Savoia, l'è nominad professor de Fisiolojia a l'universitaa de Parma.

Ind el 1867 l'ha domandad de vesser trasferid a Padova, indove l'ha po insegnad fina al 1889.

Del 1891 al g'ha de ritirar-s per motiv de salute, a causa de un'infezion a l'oss mandibolar.

Donca al s'è ritirad a Cenad, aprœv a'l so pais de nassida, del qual l'è stait sindeg per tri agn, dal 1894 al 1897, fina a la so mort.

Œvre[Modifega | modifica 'l sorgent]

Una qualc œvra del so grand lavorar:

Memoria[Modifega | modifica 'l sorgent]

  • I so carte i è staite donade dal so s'ciet Felice a la Bibliotega Angelo Maj de Bergem ind i anni 1929-1930. L'inventare l'è consultabel online: da la Home indar in Cataloghi e Inventari, da qé a Archivi e po in Archivi e collezioni documentarie.
  • A Bergem i g'ha intitolad dal 1923 una via, la traversa pedonala de via Angelo Maj qe la riva a la stazion, col passar denanz a l'Istituto Tecnico Vittorio Emanuele II.
  • A Bergem i g'ha intitulad anc'pò 'l Liceo Scientifico "Filippo Lussana", in Via Angelo Maj.
  • A Cenad San Lion una targa la regorda la so casa de nassida:

In questa cà 'l dé 17 setember 1820 l'è nassid Lussana Filip Jacom e qé l'ha començad qei studi sœ la fisiolojia umana qe l'ha catad in doxent œvre e l'ha divulgad dai catedre de Parma e de Padova - Ol consili comunal per deliberazion 22 otover 1898 P.

(IT) - In questa casa il giorno 17 settembre 1820 nacque Lussana Filippo Giacomo e qui iniziò quegli studi sulla fisiologia umana che egli raccolse in duecento opere e divulgò dalle cattedre di Parma e di Padova - Il consiglio comunale per deliberazione 22 ottobre 1898 P.

(IT) - In questa casa dal 1850 al 1860 abitò Filippo Lussana medico e fisiologo speculando quei veri scientifici che gli valsero le cattedre di Parma e Padova con vario e penetrante ingegno delle latebre del corpo umano indagò il naturale mistero onde assai lo loda la fama e più lo loda chi ne conobbe l'animo capace di poesia e d'ogni alto senso e della patria fedelissimo MCMXXIV.

Bibliografia[Modifega | modifica 'l sorgent]

  • (IT) In ricordo di Filippo Lussana, Bergamo, Savoldi 1924
  • (IT) Rivista di Bergamo, Maggio 1925
  • (IT) Carlo Traini, Filippo Lussana, Trescore Balneario, San Marco 1960
  • (IT) Ezio Pellegrini, Sergio Stefanini, Filippo Lussana senior. La vita e le opere, Trescore Balneario (Bg), San Marco 1999
  • (IT) G. Bock Berti, «LUSSANA, Filippo». In: Dizionario Biografico degli Italiani, Vol. LXVI, Roma: Istituto dell'Enciclopedia Italiana, 2006 (on-line)
  • (IT) G. Berbenni, L. Lorusso. (2008). Filippo Lussana (1820-1897). Da Cenate alle Neuroscienze. Atti dell’incontro di studio, Cenate di Sopra, 26 maggio 2007. Bergamo: Fondazione per la Storia Economica e Sociale di Bergamo
  • (IT) Lorusso L, Bravi GO, Buzzetti S, Porro A (2012) Filippo Lussana (1820–1897): from medical practitioner to neuroscience. Neurological Science 33: 703-708

Olter projets[Modifega | modifica 'l sorgent]