Montagna de San Sir

De Wikipedia
Lumbard ucidental Quest articol chì l'è scrivuu in lombard, grafia milanesa.
«'Me te seet bella in controlus, stasera:
te vardi e te me paret vera!
Te seet costada lagrim e sospir,
tomba di noster cà, montagna de San Sir!»
(Nino Rossi, Montagna de San Sir, 1976)
Vun di sentee che 'l mena a la scima de la montagna.

La Montagna de San Sir (Monte Stella o Montagnetta di San Siro in Italian) a l'è ona collina artifical che la se troeuva a Milan, in del quarter QT8 (periferia nord-ovest). L'è anca vun di giardin de la città.

Storia e descrizion[Modifega | modifica 'l sorgent]

L'è ona collina che l'è stada fada sù cont i maceri di cà traa giò di bomb di Leaa duranta la Segonda Guerra Mondial e con quèi de tòcch di Bastion, traa giò dòpo de la guèrra. El progètt a l'è de l'architètt Piero Bottoni, che le gh'ha dedicaa a la soa miee Stella.
L'è alta quarantacinch meter, anca se in del progètt originari la gh'aveva de vèss alta el doppi; oltra ai vari maceri e rovinn, gh'è staa giontaa de la tèrra e del cement, e poeu gh'hann faa crèss sora l'erba e i piant.
Al dì d'incoeu el giardin el gh'ha ona superfis de 370.000 meter quadraa, con bosch e di gradoni che fann andà sù la gent fina in scima al montesèll, indove che se pò vedè tutt Milan e 'l sò circondari. Poeu, se 'l temp a l'è bèll, se poden anca vedè i Alp e i Penin.
El mont e la soa origin hinn descritt in la canzon del Nino Rossi Montagna de San Sir, del 1976 (album La bèlla Milan).
In del 2007 a la Bicocca gh'è stada fada ona noeuva montagnètta, ciamada Collina dei Ciliegi (collina di scires).

La flora[Modifega | modifica 'l sorgent]

Milan vist de la Montagna de San Sir

Foeura che on boschett selvadigh, la Montagna de San Sir la gh'ha di piant compagn a quei di alter parch de Milan, con rosc de alber insemma a praa e arei de sosta. Tra i alber che gh'è, a regordom: el zerb (de tanti speci), l'olma, la rogora, el foo, la beola, el tej, el platen, el zeder, la pescia, el pin, la robinia, el carpen, la pobbia e l'ailant.

El Giardin di Giust[Modifega | modifica 'l sorgent]

A partì del 2003 gh'è staa faa lì arent anca on giardin che 'l voeur regordà quei giust (termen ciappaa del Talmud) che s'hinn oppost a di genocidi o a crimen contra l'umanità: gh'è di alber in onor de Moishe Bejski, Andrej Sacharov, Svetlana Broz, Pietro Kuciukian e alter anmò. La scerna de on noeuv giust a l'è fada ogni ann de on comitaa che 'l catta dent on grupp de personn important in tucc i camp de la società.

Bibliografia[Modifega | modifica 'l sorgent]

  • Liliana Casieri; Lina Lepera; Anna Sanchioni, Itinerari nel verde a Milano, supervisione botanica: Pia Meda; supervision farmacognostica: Massimo Rossi; Illustrazion e impaginazion: Linke Bossi, Consonni, Montobbio, Comun de Milan, settor ecologia, GAV.
  • AA. VV., Enciclopedia di Milano, Milan, Franco Maria Ricci Editore, 1997.
  • AA. VV. La magia delle piante, 1987, Segraa, Milan, Roland ed Elfie E. Wolf editore.

Vos correlaa[Modifega | modifica 'l sorgent]

Ligamm de foeura[Modifega | modifica 'l sorgent]