Guerra del Sonderbund

De Wikipedia
Lumbard ucidental Quest articol chì l'è scrivuu in lombard, grafia milanesa.
Mappa di Canton del Sonderbund

La Guerra del Sonderbund l'è staa on conflitt armaa combattuu in del november del 1847 in tra i canton liberaj e federalista de la Svizzera e i canton cattolegh e conservador, ciamaa Sonderbund (lega speciala, lega d'eccezzion), ch'i voleven tutelà i sò interess da la centralizzazzion del rest de la Svizzera.

Motivazzion storegh[Modifega | modifica 'l sorgent]

In quij agn là, la Svizzera l'era ona confederazzion assee dividuda, e ona politega liberala la fonzionava minga ben. Gh'even di dovan in tra i Canton, unitaa de misura different e anca di armad cantonaj. L'ideja l'era quella de fa su ona Confederazzion pussee forta. Però di Canton voreven nò rinonzià ai sò privilegg. L'è staa inscì che i canton de Luserna, Uri, Svit, Nidvald, Obvald, Zugh, Friburgh e Vallese han fondaa el Sonderbund. El Tesin, cattolegh, inscambi, l'è restaa fedel a la Confederazzion.

La formazzion del Sonderbund[Modifega | modifica 'l sorgent]

In di agn 1840 el Partii Radical l'ha vengiuu i elezzion in de la pupart di Canton, e l'ha faa di legg assee anticattolegh e laich, 'me sarà su i convent in de l'Argovia. Quand che el canton de Luserna l'ha ciamaa i Gesuitta, per rappresaja di band armaa de Radicaj han invaduu el Canton, e despoeu de quell'event l'è nassuu el Sonderbund, anca se gh'even di olter ragion, 'me la pagura de perd i vecc privilegg con la centralizzazzion del govern.

In del 1847 la maggioranza radicala de la Dieta federala svizzera l'ha diciaraa desligaa el Sonderbund, e li l'è scominciada la guerra civil. L'armada confederada, guidada dal Guillaume-Henri Dufour, l'ha combattuu contra i ribej l'ha vinciuu e l'ha conquistaa Luserna el 24 de november.

Conseguenz[Modifega | modifica 'l sorgent]

In del 1848 ona noeuva costituzzion la taja on poo de privilegg di canton e la trasforma la Svizzera in d'ona Federazzion. La Compagnia de Gesu la vegn cacciada via da la Svizzera e i noeuv ordin religios a hinn devedaa.