Arma chimica

De Wikipedia
Lumbard ucidental Quest articol chì l'è scrivuu in lombard, grafia milanesa.
Soldaa vestii de sicurezza

L'arma chimica l'è 'n arma de destruzion de massa che la dopera i proprietà tossegh de 'na sostanza per ferì o coppà la gent. Doperaa a nivell militar soratutt in la prima guerra mondial, i armi chimegh han mostraa subit i sò limit, comé quell de vess pocch generich e de podè donca taccà i stess che l'han doperada, e el gh'ha avuu on fort us soratutt in del genocidi, per esempi quell di curd, o in di guerr civil. L'è staa anca doperaa, 'na voeulta, per el terrorism de la setta Aum Shinrikyō per i attentaa in la metropolitana de Tokyo del 1995.

I primm armi chimich i eren di pesticida o insetticida, che poeu s'è descovert che pòden coppaa i omen, ma incoeu gh'è di studi specifegh per di noeuv sostanz specifegh per dannegià el sistema nervos di omen.

L'ONU l'ha spartii i armi chimegh in trè categorij:

  • Lista 1: I sostanz che i gh'ha nissun (o squasi) us legittim e pòden vess deviluppaa domà per la ricerca medega o protettiva, comé il sarin, el gas mostarda, la ricina, el VX e tucc i gas nervin.
  • Lista 2: I sostanz che pòden avègh di fonzion util in su la bassa scala, comé 'l dimetil metilfosfonaa, precursor del sarin ma ritardant di foeugh.
  • Lista 3: I sostanz cont di us industriai legittim ma che pòden vess doperaa per fà di armi chimegh.