Stat fallid

De Wikipedia
Lombard Quest articol chì l'è scrivud in lombard, con la Noeuva Ortografia Lombarda
Camios del jut del mangià in Somalia, in del mez de la guerra civil

Un stat fallid a l'è un stat che 'l riess no a svolger i compit fondamentai de governo che caraterizen la sovranità e de tegnì sota controll el so territori e la soa popolazzion.

I segnai de un stat fallid poden vesser diferent, ma 'n quajvun di pussee comun i è la mancanza de autorità, el perder del monopoli de la violenza, roba che despess la mena a la violenza generalizada, la mancanza de lesg e de orden, el calà de servizzi essenziai e de certezze legai e la corruzzion spantegada. Al dì d'incoeu, segond l'Indes de Fragilità di Stat de la Fondazzion Fund for Peace, i stat pussee fallid al mond i inn Somalia, Sudan del Sud e Yemen.

A bon cunt, l'è important tegnì a ment che un stat el po minga vesser classifegad come fallid se l'è mìnga bon de tirà inanz domà 'n quajvun di so compit fondamentai. Anca i stat pussee fort poden havégh di problema e di debolezze, ma se 'l governo el fonziona ben e se la popolazzion la viv in pas e in sigurezza, alora l'è men probabil che un stat el vaga debon in crisi e 'l deventa fallid.

Al temp d'adess, inn despess la guerra e i conflit internazzional che fann vegnì su la probabilità che un stat el falliss. I stat fallid a poden havégh ancamò un governo ofizzial, ma la soa capacità de governà debon a l'è propi sbassada al minim. Di voeulte el governo el gh'è propi no o a l'è sostituid de forze armade o de milizzie. In 'sti cas chi el contròll del territori l'è despess menad inanz de grup armad o de mafie e la soa capacità de tegnì l'orden a l'è propi pussee bassa.

Riferiment[Modifega | modifica 'l sorgent]

Vos corelade[Modifega | modifica 'l sorgent]